Mange her mener at kjønn er mye mer enn biologi, og at biologisk kjønn godt kan erstattes med sosialt kjønn i undervisningen på skolen. Her er en artikkel om tourmalin-krystallen.
Denne krystallen er i utgangspunktet “bare” en syklosilikat bestående av kombinasjoner av magnesium, lithium, natrium, okysgen og hydrogen. Men den er også mye mer enn det; denne krystallen resonnerer med rot-chakraen, visstnok, og er med dette I harmoni med planeten mars, og som dermed ligger til grunn for de som er født I stjernetegnene væren og skorpion. Krystallen absorberer negativ energi, og er nyttig når Mars går i retrograd.
Skal astrologi, chakraer og krystaller undervises i skolen som naturvitenskapelig fakta?
Skal vi fortelle barn at noen mennesker blir ekstra stressa når saturn er i det 7. hus, eller at de født I tvillingen har medfødte multippel disassosiativ identitets-systemer, som kan stabiliseres ved å identifisere krystallen forbundet med sin chiron og blokkerte chakra?
Steiner er jo også så mye mer enn “bare” mineraler. Personlig synes jeg disse mytene rundt både kjønn og krystaller definitivt har en plass – men om skolen ikke kan skille mellom pseudovitenskap og fakta, gjør vi barn sårbare for ren svindel.
I tilfellet kjønn er faktumet dessuten det at virkeligheten er langt mer overraskende og magisk enn den smakløse suppa av stereotyper som kjønnsidentitetsteorier koker ned til. Hvis pseudovitenskap først skal på menyen, hvorfor slå seg til ro med noe så banalt som “dukker er for jentesjeler, fotball er for guttesjeler”?